SEA on 31 jäsenyhteisön ja kristillisten seurakuntaliikkeiden muodostama yhteisö, jonka tehtävänä on toimia evankelisen kristillisyyden puolestapuhujana, yhteyden rakentajana ja Kristuksen antaman lähetyskäskyn edistäjänä Suomessa. On suuri ilo ja etuoikeus olla mukana tässä rintamassa viemässä maailman parasta sanomaa Jeesuksesta suomalaisille, joka tarjoaa heille pelastuksen.

Kaiken keskiössä on evankeliumi eli ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, joka tuli pelastamaan koko ihmiskuntaa synnin ja pahan vallasta sekä iankaikkisesta kadotuksesta Jumalan iankaikkiseen ja ihmeelliseen valtakuntaan taivaassa. Paavali kirjoittaa: ”Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle” (Room. 1:16).

Evankeliumissa itsessään on siis kätkettynä Jumalan pelastava voima. Siksi Paavali oli niin valmis puolustamaan ylösnousseelta Jeesukselta saamansa evankeliumin puhtautta hyvinkin päättäväisesti: ”Minua ihmetyttää, että te niin pian olette luopumassa hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin. Mutta jos joku meistä – tai vaikka enkeli taivaasta – julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.” (Gal. 1:6,8.) Tässä tapauksessa oli kysymys siitä, että Mooseksen lain tekoja haluttiin sekoittaa aitoon evankeliumiin, jossa Jumalan edessä hyväksytyksi tuleminen eli vanhurskaus tulee yksin armosta ja uskon kautta, kun uskomme Jeesuksen täydelliseen sijaiskärsimykseen Golgatan ristillä syntiemme rangaistuksen vuoksi.

Paavali oli hyvin päättäväinen siinä, että aitoon evankeliumiin ei saa sekoittaa vieraita elementtejä, koska muuten evankeliumi laimenee ja menettää pelastavan voimansa. Paavali toteaa hyvin selvästi, että on olemassa vain yksi evankeliumi eli ilosanoma Jeesuksesta – eikä siihen voi tai saa sekoittaa mitään muuta. Paavali toteaa tämän saman asian ihmisviisauteen mielistyneille korinttilaisille: ”Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen.” (1. Kor. 1:26–27.)

Pelastuksessa on siis pohjimmiltaan kysymys elämästä ja kuolemasta, kadotuksesta ja taivaasta, iankaikkisesta erosta Jumalasta ja iankaikkisesta yhteydestä Jumalan kanssa. Koska evankeliumi on ratkaisu ihmisen iankaikkisuuskohtaloon, sen sisältöön tulisi tänäkin päivänä kiinnittää tarkkaa huomiota. Toisinaan kristillisissä seurakunnissakin on ollut taipumusta kääntyä ihmisviisauden korostamisen puoleen. Sanoma siitä, että ”kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla” (Room. 3:23) tai ”noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus” (Ap.t. 17:30) ovat sellaisia Paavalin evankeliumin ydinkohtia, joita ei haluttaisi niin mielellään nostaa esille, etteivät nykyajan ihmiset kokisi itseään ”loukatuiksi”.

Eikö tämä ole juuri se Jumalan ihmeellinen evankeliumin voima, että tarvitaan Pyhän Hengen synnyttämää aitoa synnintuntoa – ei ihmisten syyllistämistä – jotta ihminen tiedostaisi oman syntisyytensä ja tarpeensa Jumalan pelastavasta armosta? Eikö juuri aidon synnintunnon myötä tule tarve tehdä parannusta eli kääntyä pois pahoista teoista Jumalan hyvyyden ja rakkauden puoleen, jolloin voima tuohon uuteen elämään ei tulekaan meiltä itseltämme vaan yksin Jeesukselta? Eikö evankeliumissa ole kyse juuri tästä ihmeellisestä armosta, joka mullistaa koko ihmisen elämän ja tarjoaa hänelle iankaikkista yhteyttä Jumalan kanssa ilman omia ansioita?

Haluan rohkaista kaikkia SEA:n jäsenyhteisöjä ja henkilöjäseniä pitäytymään tässä aidossa ja alkuperäisessä Kristuksen evankeliumissa ja sen rohkeassa julistamisessa, koska vain se voi muuttaa ihmisten elämän ja antaa heille iankaikkisen pelastuksen.

Ari Talja
SEA:n hallituksen jäsen, IRR-TV:n kenttäpastori